Wie met eigen handen iets nuttigs en moois kan maken heeft een economisch voordeel. Want veel mensen willen liever een eigenhandig gemaakt product van een maker die ze kennen dan een standaardproduct van een bekend merk uit de massawinkel.

Goede makers scheppen een eigen niche op een markt waar originaliteit en authenticiteit worden gewaardeerd. Die markt is misschien niet voor iedereen direct haalbaar en betaalbaar, maar heeft op een aanzienlijke groep consumenten wel aantrekkingskracht. Er is een koopkrachtige vraag naar ‘het betere product’, naar dingen die op een verantwoorde manier en zonder verspilling zijn gemaakt.

Jammer dat jongeren zo weinig in aanraking komen met de uitdaging van het zelf maken.

Zo worden ze niet geprikkeld om hun talenten te ontdekken. Daarom is er nu De Makerij en hopelijk slaagt die erin om een grote groep jeugdigen via het onderwijs te bereiken. Neen, niet iedere scholier zal na een bezoek aan de werkplaats besluiten om meubelmaker of edelsmid te worden. Als de kids die het ambachtelijk werken wel leuk vonden maar genoeg uitgedaagd worden om een beroepskeuze in die richting te overwegen. Dan is wat mij betreft De Makerij al geslaagd.

 

*Foto Sem Rietstap*

Foto Sem Rietstap